Arytmetyka mentalna – liczenie trochę inaczej

Liczenie, rachowanie… Tu dodawanie, tam mnożenie, a gdzieś tam indziej też i dzielenie. Wszyscy wiemy, co to jest arytmetyka, prawda? Oczywiście, że tak, to w końcu jedna z najstarszych części matematyki. Ale czy wiesz, co to arytmetyka mentalna i jaką rewolucję może dokonać w nauce matematyki?

źródło: http://wroclaw.naszemiasto.pl

Otóż, arytmetyka mentalna to wyjątkowa metoda, która wspiera zrównoważony rozwój zdolności intelektualnych i twórczych u dzieci, pomagając im osiągnąć pełnię potencjału intelektualnego i twórczego.

Wszyscy dobrze wiemy, że nauka nowych rzeczy stymuluje aktywność mózgu. Im bardziej ćwiczymy swój mózg, tym aktywniejsze stają się neurony łączące lewą i prawą półkulę mózgu. W wyniku tego, co kiedyś wydawało nam się trudne lub nawet niemożliwe, staje się proste i łatwe do zrozumienia.

Badania udowodniły, że mózg dziecka przechodzi okres najbardziej intensywnego rozwoju między 4 a 12 rokiem życia. Umiejętności zdobywane w tym wieku są łatwe do opanowania i pozostają na długie lata, co ma wpływ na jego sukcesy w przyszłości.

Lekcje mentalnej arytmetyki są nie tylko dobre dla rozwoju dziecka, lecz również zapewniają dziecku dostęp do wielu nowych pomysłów w trakcie procesu nauki. Dziecko rozpoczynając naukę, używa specjalnego liczydła – abakus. Później uczy się je mentalnie wizualizować, dzięki czemu może dokonywać obliczeń w pamięci. Taki sposób nauki liczenia sprawia, że nawet kilkuletnie dziecko jest w stanie dokonywać skomplikowanych obliczeń w pamięci i to w ułamkach sekund. Tutaj serdecznie zachęcam Cię do obejrzenie poniższego filmiku.

Mentalna arytmetyka niesie ze sobą wiele korzyści. Wpływa pozytywnie na:

  • rozwój interakcji między prawą i lewą półkulą mózgu,
  • wyniki w nauce i kreatywność,
  • pewność siebie i samoocenę,
  • skupienie i koncentrację,
  • zdolność do nauki języków obcych.

Dla potwierdzenia, pozytywny wpływ arytmetyki mentalnej został udowodniony w kilku międzynarodowych badaniach:

  1. W 2007 roku kilka brytyjskich uniwersytetów przeprowadziło badania z udziałem 3185 dzieci w wieku od 7 do 11 lat, gdzie wykazano skuteczność regularnych ćwiczeń z liczydłem, ujawniając poprawę nie tylko w dziedzinie matematyki, lecz także innych przedmiotów.
  2. Badania przeprowadzone w Chinach nad wpływem mentalnej arytmetyki na pamięć u dzieci dały potwierdzenie, że u uczestników nastąpiła znacząca poprawa pamięci wzrokowej.
  3. Badania z lat 2002 – 2004 z udziałem 50 dzieci w wieku 5 – 12 lat przeprowadzone w Inidach udowodniły, że kurs mentalnej arytmetyki przyczynił się do poprawy pamięci wzrokowej i słuchowej oraz umiejętności koncentracji i skupienia.

Co ciekawe, kolejną (i chyba powinienem powiedzieć główną) zaletą mentalnej arytmetyki jest częste stosowanie filmów i łamigłówek w celu zapewnienia lepszego skupienia uwagi i poprawy kreatywności u dzieci, a także połączenie ćwiczeń grupowych i indywidualnych, dzięki czemu obie półkule są w pełni stymulowane.

Jak już wspomniałem tydzień temu, byłem na niezwykle inspirującym szkoleniu, które rozbudziło we mnie prawdziwą pasję do arytmetyki mentalnej, dlatego postanowiłem podzielić się tym niezwykłym sposobem na działania matematyczne i nie tylko, podzielić się z uczniami. Wprowadziłem więc do zakresu usług także arytmetykę mentalną, czyli liczenie przez zabawę na japońskich liczydłach.

źródło: http://czasdzieci.pl

Chcesz pomóc swojemu dziecku w matematyce? A może pragniesz zapewnić mu lepszy start? Zapisz się już teraz na bezpłatną lekcję próbną, w czasie której dowiesz się w jaki jeszcze sposób możesz pomóc swojemu dziecku w nauce.

Miłego dnia, do napisania!

 

 

Dodaj komentarz